A Sony még az E3 kiállítás megnyitója előtt Los Angelesben bemutatta a PlayStation 3 konzolt. A termék lelke a Sony, az IBM és a Toshiba által közösen kifejlesztett nyolcmagos, 3,2 GHz órajelű Cell processzor. A bemutatón kiderült, hogy a Sony a PlayStation 3-at csak 2006 elején, tavaszán fogja piacra dobni, így a Microsoft az Xbox 360-nal némi lépéselőnyhöz juthat.
A Sony a PlayStation 3-ba már nem DVD-, hanem Blu-ray meghajtót épít be, melynek a maximális tárolókapacitása 54 GB, míg az ezekre rögzíthető HD-videók felbontása elérheti akár az 1080 képpontot is. A konzol ezenkívül elboldogul a hagyományos CD-, DVD- és a Super Audio-CD-lemezekkel is. A PS3 összteljesítménye várhatóan a konkurens Xbox 360 1 teraflopsos teljesítményének a duplája vagyis 2 teraflops lesz. Mind a két modell abban hasonlít egymásra, hogy az elődeikkel kompatibilisek lesznek.
A PlayStation 3-ba beépített Cell processzor 64-bites processzormagja a különböző feladatokat képes a nyolc processzormag egyikének célzottan továbbítani és egyidejűleg legfeljebb tíz művelet elvégzésére képes. A memóriainterfész a Rambus XDR és FlexIO technológiáira épül, amelyeknek a segítségével a chip sávszélessége akár 100 GB/s is lehet. A nyolc, úgynevezett szinergetikus processzormag (SPU) mindegyikének 256 kB gyorsítótárja van. Ezt egészíti ki egy 64 bites, a VMX/AltiVecre és egy Dual-Thread SMT-re épülő, az Intel HyperThreading-technológiájára hasonlító architektúra. Maga a chip összesen több mint 2,5 MB gyorsítótárral gazdálkodhat.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Az egyes SPU-k a RISC-architektúrára épülnek és képesek akár biztonsági funkciók ellátására is. A Cell többmagú architektúrája különösen gyors reakcióidővel rendelkezik, és ő felel a térhangzás létrehozásáért is. A Cell előnye ezenkívül, hogy egyidejűleg több operációs rendszer futását is támogatja, így egyszerre működhet vele egy Linux-disztribúció, és egy, a játékok futtatására, illetve a különleges feladatok elvégzésére használt operációs rendszer.
A grafikus megjelenítésért a Sony és az nVidia által közösen kifejlesztett RSX grafikus chip felelős, amelynek órajele 550 MHz, számítási teljesítménye 1,8 teraflops, és képes egyidejűleg akár két 1080 képpontos felbontású HD-videó feldolgozására is. Az RSX-ben az nVidia tájékoztatása szerint 300 millió tranzisztor található. Csak összehasonlításul: a GeForce 6800 grafikus chipben "csupán" 222 millió tranzisztor van. Az RSX-et összesen 256 MB GDDR3-VRAM egészíti ki, amelynek effektív órajele 700 MHz, és a PS3 256 MB XDR-RAM-jával gazdálkodhat. A gyártó adatai szerint így a rendszermemória esetében 25,6 GB/s-os, a VRAM esetében 22,4 GB/s-os maximális sávszélesség érhető el. AZ RSX adatírási sávszélessége 20 GB/s, míg adatolvasási sávszélessége 15 GB/s.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A konzolhoz jár még egy beépített 2,5 hüvelykes merevlemez is, amely bármikor kivehető. A PS3-on ezenkívül három, gigabites Ethernet-port, valamint egy IEEE 802.11b/g-s WLAN-, egy Bluetooth 2.0-s és hat USB 2.0-s por is található. A PlayStation 3 elboldogul a Memory Stick Standard/Duo és Pro, az SD-Card és a Compact Flash Typ I és II típusú memóriakártyákkal is. A konzolon két, 1080 képpontos maximális felbontásra képes digitális HDMI- és egy analóg videókimenet, valamint egy digitális audiókimenet található.
Míg a hardverfanatikusoknak már csupán ennyi is elég, a Sony a legnagyobb benyomást demóival keltette, amelyek valódi játékokon és technikai bemutatókon keresztül érzékeltették az új konzol erejét. Ami igazán megkülönbözteti a PS3-at a 360-tól, azok a fény- és árnyékhatások. Az első technikai demó a fényelnyelést és a felszínek alatti fénytörést mutatta be, kihangsúlyozva a különböző felszínek különböző megvilágításokra történő reakcióját. A szimulált bőr például a fény részleges elnyelése miatt melegebb fényvisszaverődést eredményezett, míg a szemek realisztikus, üveg-szerű fényvisszaverődést produkáltak. A megvilágítás-modell még ahhoz is elég fejlett volt, hogy egy nagy intenzitású fényforrás segítségével átvilágítsanak egy emberi testet (ahhoz hasonlóan, mikor ujjainkkal eltakarjuk egy zseblámpa elejét). A játék-demókkal - például a "Fight Night Round 3" című játékkal - soft-shadows (lágy árnyék) effektust mutattak be: az árnyékok szélei a növekvő távolsággal egyre elmosódottabbá válnak.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A 360-hoz hasonlóan a PS3 is támogatja a bloom effektusokat, a light floodingot és a bump mappinget. Bár ezek az effektusok önmagukban csak keveset tesznek hozzá a látványhoz, a kombinálásukkal létrehozott komplexitás észrevehetően jobb grafikát eredményez, mint a mai PC-s csúcsjátékok. A PS3 látszólag sokkal összetettebb poligonmodellekkel dolgozik, mint az Xbox 360. Míg az arra készült Ghost Recon 3 inkább a Ghost Recon 2 kissé feljavított másolatának tűnt, a PS3 Killzone-jától leesett a közönség álla: egyértelműen a ma létező legszebb FPS játékot láthatták (még a Half-Life 2 is eltörpült mellette).
A legnagyobb fejtörést a PlayStation 3 vezérlője okozta. Az éles szemű megfigyelők hamar elkezdték bumerángnak csúfolni az elsőre eltúlzott ívek miatt. A gombok és a d-padek finoman meg vannak döntve, így a Microsoft ergonómiailag katasztrofális Sidewinderével eltöltött keserves órákat idézi. Az analóg vezérlőkarok nem mutatnak nagy különbséget a PlayStation 2-éihez képest amely újabb ok az aggodalomra. Az első pillantásokból ítélve az Xbox 360-nak jobb vezérlői vannak.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Ezt leszámítva a PS3 formatervezése egy Bose-szerű ipari beütésű stílusban minimalistára sikeredett. A konzol a 360 konkávjával ellentétben konvex kialakítású - Azt nem lehet tudni, hogy szándékosan választottak-e a tervezők a Microsofttal éppen ellentétes kialakítást. Bár a Sony és a Microsoft látszólag más-más érzetet akar kelteni formaterveikkel, a Sony valamivel futurisztikusabb konzolt alkotott.
Bár ha a puszta hardverteljesítményről van szó, a 360 látszólag alulmarad a PS3-hoz képest, de a Microsoft konzolja a hatalmas piaci vonzerejével erős konkurenciát jelent a PS3 számára. A játékkonzolként, Tivóként, on-demand médiaforrásként (mp3, film, zene) és video-chat szolgáltatásként is használható Xbox 360 sokkal többrétűnek tűnik a Sony modelljénél, ezáltal sokkal szélesebb vásárlói kört állít maga mögé. A bemutató egyes diáin a még a rivális elektronikai alkalmazásokkal (iPod, PSP) való kompatibilitást sem zárták ki. A Sony ezzel szemben nem dolgozott ennyit konzoljának média-center oldalával: számos CD- és DVD-szabványt ismer, DVD-író funkciója azonban nincs.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A Microsoft jobban felkészültnek tűnt a hálózati szolgáltatásokkal kapcsolatban is. Bár J. Allard javarészt már bejelentett funkciókról beszélt, továbbvitte az egység "piactér" funkcionalitását azzal a mondatával, mely szerint a játékosok online értékesíthetik tárgyaikat (mint például az egyedi pólóikat, vagy autóalkatrészeiket). A Sony modelljének online képességeiről szóló szekciója igen rövid volt. Bár még előrukkolhat szolidabb tényekkel a PS3 funkcionalitását illetően, egyelőre a Microsoft mutatkozott előrelátóbbnak az online játékélménnyel kapcsolatban.
Eddig számos játékgyártó jelentette be, hogy támogatja a Sony új termékét, így a PlayStation 3-hoz készít majd játékokat többek között az EA, az Ubisoft, a Sega és a Namco is. Három konkrét játékról pedig már most is lehet tudni, ezek a Gundam World (kiadó: Bandai), a Devil May Cry 4 (Capcom) és a Final fantasy (Square Enix). Míg a 360 meglepetés-bejelentése a Square Enixszel történő együttműködés volt, melynek keretében a Final Fantasy XI megjelenne a Microsoft konzolján, a Final Fantasy XII PlayStation 3-on történő megjelentetése (a Metal Gear Solid 4-ről és a Devil May Cry 4-ről már nem is beszélve) azt sugallja: a japán fejlesztők szíve még mindig a Sony felé húz.
A Sony konkrét árakat a PlayStation 3-mal kapcsolatban még nem közölt.